Sander: “Social media. Het is een wereld die gemakkelijk lijkt op het eerste oog, maar ontzettend lastig is om ‘goed’ te doen. Wat heb je precies nodig om succesvol te zijn op social media? Ik neem jou mee in mijn verhaal.
Social media is geen wereld waar je bij groei en meer engagement weg kan komen met 1 – 3 posts per week. Het vergt een actieve aanpak waarin veel tijd en moeite moet worden gestoken om een betrokken publiek te creëren. Om een power house in je vakgebied te worden, zal je er al je tijd, bloed, zweet, tranen en energie in moeten investeren. Je kunt er dus maar beter voor zorgen dat het iets is waar je op een dieper niveau om geeft. Sommigen noemen het een obsessie, anderen zouden zo ver gaan om het een verslaving te noemen. Wij zijn wat optimistischer. Wij noemen het: passie.
Een goed, blijvend concept is de basis van je succes. Het concept moet eenvoudig zijn, maar niet te eenvoudig. Duidelijk gedefinieerd, maar niet te beperkend of te breed. Klinkt dat moeilijk? Nou, dat is het ook! Precies op het punt waar jij nu staat, heb ik 3 jaar geleden ook gestaan. Ik ga jou door mijn social media verhaal heen loodsen en laten zien wat ik heb gedaan om succesvol te worden met mijn idee op social media.
Het begon vanuit een passie voor Formule 1. Ik volgde de sport al jaren en merkte dat ik steeds meer tijd en energie in de sport begon te stoppen. Ik was constant het laatste nieuws aan het bijhouden, alle filmpjes op YouTube van nu tot de jaren 80 aan het kijken, ik begon met het lezen over de historie van de sport in de jaren 50-70, etc. Goed, je hebt het ondertussen wel door: ik was een groot fan.
Vanuit deze passie besloot ik dat ik m’n tijd en energie op een andere manier in F1 wilde steken. Ik wilde daadwerkelijk iets toevoegen aan de sport. Andere fans, zoals mijzelf, informatie en nieuws bijbrengen over de sport en daadwerkelijk waarde toevoegen. Ik begon te denken hoe ik dat het beste kon doen in deze tijd, en kwam al snel op maar 1 logisch idee: een F1-Instagram account beginnen.
Maar de social media wereld is intimiderend. Ik kreeg het gevoel dat ik van de één op de andere dag alles moest begrijpen om het tot een succes te brengen. Dat als ik niet gelijk de juiste stappen zou nemen, het één grote flop ging worden. En juist dat gevoel is wat ik begrijp en waar wij anderen mee helpen.
Al snel begon ik te onderzoeken en in te lezen hoe anderen hun kanalen hadden laten groeien en wat voor tips zij gaven. Tenslotte bestaat social media nu al een flinke tijd en kan je altijd van anderen leren, toch? Echter kwam ik erachter dat veel mensen op zoek zijn naar ‘afsnijroutes’, in plaats van de tijd en moeite erin te willen stoppen die nodig is. Volgers kopen of onderdeel zijn van ‘engagement’ groepen wordt vaak aangehaald als goede manieren om snel te groeien. Dit zijn online groepen met mensen die binnen dezelfde niche samenwerken en allemaal elkaars posts liken, commenten en delen om hun engagement te vergroten.
Dat was niet aan mij besteedt, ik wilde het op m’n eigen manier doen. Ik begon zelf na te denken over wat voor mij de meest logische manier was om een account te laten groeien. Buiten de kwaliteit van de content die je post, zijn er nog vier aspecten die je post naar een hoger niveau kunnen tillen voor meer likes, reacties, volgers en bereik.
– Captions
– Hashtags
– Taggen
– Locatie
Deze aspecten hebben wij tot in de puntjes onder de knie, en zijn een groot onderdeel wat een pagina tot een succes brengt op social media. Echter is dit niet iets wat je van de één op de andere dag leert. Deze vier aspecten vergen ervaring en het perfect moeten begrijpen van je publiek waar je voor post. Maar als je dit eenmaal onder de knie hebt ligt een betrokken publiek aan je voeten. Want geloof mij, mensen houden ervan om hun mening te delen.. zeker online!
Ik begon met hashtag onderzoek, om ervoor te zorgen dat mijn posts precies bij de doelgroep terecht kwam die ik aan wilde spreken. Vervolgens ging ik nadenken over hoe ik m’n captions wilde structureren. Captions vergen de nodige creativiteit en tevens is het begrijpen van je publiek belangrijk. In een zin van een paar woorden moet je meerdere elementen zien toe te voegen, zoals:
– kort maar krachtig – niemand heeft zin om een heel verhaal te lezen onder een foto of video
– een oproep tot actie – om een onmiddellijke reactie van de lezer te creëren
– relevantie tot de post – het moet slaan op het onderwerp waar je iets over wilt uitdragen
– emoji’s – het gebruik van de juiste emoji’s kan lezers ook aansporen voor interactie met je post
Je ziet het al: als je commentaar en betrokkenheid wilt krijgen moet je een tandje bijsteken en goed nadenken over wat je als caption wilt gebruiken. Maar als je dit eenmaal onder de knie hebt, ligt een betrokken publiek aan je voeten. Want geloof mij, mensen houden ervan om hun mening te delen.. zeker online!
Terug naar mijn verhaal. Ik heb m’n account op 23 juli 2019 aangemaakt, en binnen no time sloot zich er een betrokken publiek bij mij aan. Het groeien en betrokken blijven bij m’n publiek was iets wat mij op het lijf geschreven is. Op 1 januari 2020, nog geen 6 maanden later zat ik op ruim 5,000 volgers. Toen ik merkte dat m’n pagina echt hard begon te groeien, werd het belangrijk om de volgende stap toe te passen:
Evalueren en aanpassen – reflecteren en verbeteren. Non-stop!
Er zijn veel tools op de markt om je algemene succes te volgen, de prestaties – of non prestaties – van specifieke posts te analyseren en inzicht te krijgen in jouw markt. De behoefte aan deze tools zal groeien naarmate je account groeit. In het beginstadium kun je genoeg halen uit de gegevens die Instagram levert. In de volgende fase zul je wat meer inzicht willen in je volgers (Waar komen ze vandaan? Wat is hun leeftijd? Wat vinden ze nog meer leuk?), de volgersgroei en het engagementpercentage. Waarom heeft één video een kijk-voltooiingspercentage van 60%, terwijl een andere video een percentage heeft van 10%? Het belangrijkste van dit alles is simpel: wacht niet. Daarom is deze stap niet de laatste, maar precies in het midden. Altijd evalueren, en indien nodig aanpassen. Een manager wacht niet tot de wedstrijd voorbij is, hij past zich aan, maakt kleine veranderingen elke minuut en evalueert na de wedstrijd om zich voor te bereiden op de volgende. Dat is hoe je wint.
TikTok is in de afgelopen jaren geëxplodeerd en heeft al meer actieve maandelijkse gebruikers dan Instagram. In juni 2020 ben ik een F1-TikTok account begonnen. Ik begon net als op Instagram met m’n eigen onderzoek over hoe ik dacht dat je succesvol moest zijn op het platform. Met de lessen die ik op Instagram geleerd had ging ik aan de slag. Met een iets andere strategie, eentje die meer gefocused was op de ‘korte klap’, begon ook m’n TikTok verhaal. En niet zonder succes. Binnen no-time was ik de grootste F1-gerelateerde TikTok account. 1,5 Jaar na de creatie van m’n account zat ik ook daar op 500k volgers.
Door zowel op Instagram als op TikTok nagenoeg de grootste communities te beheren, heb ik invloed hoe er vanuit het publiek richting de sport gekeken wordt. Ik kan verhaallijnen of narratieve een boost geven door er actief over te posten. Dit doe ik niet omdat ik mijn community de ‘tone of voice’ wil laten bepalen. Ik plaats een post waarin de discussie open wordt gesteld, en het is aan hen om vervolgens de discussie te voeren.
Ik heb mijn bereik zien groeien van een aantal honderden, naar een paar duizend, naar honderdduizenden en vervolgens naar miljoenen mensen die ik nu weer te bereiken per week.
Zoals je kan zien is social media een wereld apart, maar wel één die ik gemasterd heb. Mijn verhaal toont aan krachtig social media kan zijn en wat er te bereiken valt als je er tijd en energie in stopt. Wat andere teveel werk vinden, zien wij juist mogelijkheden om jou of je bedrijf boven jouw markt of niche uit te laten stijgen.
Neem nu contact met ons op om te zien wat wij voor jou kunnen betekenen.”


Recente reacties